Are you looking for something??

19.6.12

books | de bewoonde wereld

Nog zo'n boek van de zolder van mijn tante. Ik had er per ongeluk twee gekregen, wat me nog meer reden gaf om 'm te lezen. En niet voor niets. Een prachtig boek van een prachtig schrijversduo, Nicci French. Zeker een aanrader voor de gevorderde lezers onder ons!


Het boek gaat over Abbie, de hoofdpersoon in dit boek. Het begint gelijk goed: Abbie is ontvoerd en het is haast zeker dat ze doodgaat (behalve als je bekijkt dat nog driekwart boek gevuld moet worden, wat niet gaat als de hoofdpersoon dood is). Door deze spanning zit je er gelijk goed in. Ze ontsnapt en de rest van het boek gaat ze op zoek naar zichzelf, want die is ze tijdens haar ontvoering eigenlijk een beetje kwijtgeraakt. Klinkt saai, maar dat is het dus niet. Het is niet voor niets een literaire thriller.

Doordat het boek in een ik-perspectief is geschreven, kijk je als het ware met de hoofdpersoon mee en is niet alles gelijk duidelijk. Je denkt mee met de hersenspinsels van Abbie, peinst met haar mee over de lege dagen waarin ze was ontvoerd en komt zo samen tot een oplossing. Dat vind ik gewéldig aan boeken. Dit is het eerste boek dat ik lees van Nicci French, maar ik ga er zeker meer lezen. Dat wordt weer even de zolder van m'n tante opduiken (:

Een stukje uit het boek:
Lopen. Gewoon lopen. De ene voet voor de andere. Niet stoppen, niet stilstaan, niet om je heen kijken. Hoofd omhoog en blik vooruit. Gezichten laten vervagen. Doen alsof je weet waar je heen gaat. Ze roepen je naam, maar het is een echo van een echo, die tegen de witte muren weerkaatst. Ze roepen een vreemde, niet jou. Niet luisteren. Dat is nu allemaal voorbij, het luisteren en praten en doen wat je wordt opgedragen. Braaf zijn. Doorlopen. Niet rennen, lopen. Door die twee deuren, die geruisloos openschuiven als je naderbij komt. Geen tranen nu. Niet huilen. Je bent niet gek, Abbie. Je bent niet gek. Langs de ambulances, de auto's, de kruiers met hun wagentjes. Niet stoppen. De wijde wereld in gaan. Dit is vrijheid, alleen ben je niet vrij. Niet vrij, niet veilig. Maar niet gek. Je bent niet gek. En je leeft. Adem in en uit en loop door. 



Je moet dit boek lezen als je: 
  1. Toe bent aan wat zwaardere literatuur, dat wel gewoon lekker weg leest.
  2. Graag boeken leest die ingewikkeld knap in elkaar zitten.
  3. Een boek wilt dat niet te dik en niet te dun is.
  4. Gek bent van Nicci French (:
Ken je Nicci French? Houdt je van literaire thrillers? Ben je überhaupt net zo'n boekenworm als ik?

With love, Moon ♥

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je mijn blog hebt gezocht en bedankt voor je reactie! You made my day! xx