Are you looking for something??

17.7.12

budget | ultimate budgettips

Heb jij ook altijd geld tekort? Is je zak/kleedgeld nog niet gestort als je nét dat leuke item wilt kopen. Balen! Daar moet verandering ik komen, toch? En dat kan! Klik maar op meer lezen!
Dit plaatje kwam ik tegen toen ik op "geld" googlede.

Tip 1: Zet elke maand een (klein) bedrag van je zak- of kleedgeld opzij.
Het klinkt onmogelijk (dat is het toch zeker ook?!), maar het helpt echt! Ben je bang dat je jezelf niet kan weerhouden en dat je dat potje alsof eerder opmaakt? Vraag je vader/moeder/iemand-die-er-verstand-van-heeft of ze elke maand een bedrag van je kleedgeld op een apart rekening willen storten. Zo kun je er niet bij en spaar je toch elke maand! Het hoeft namelijk helemaal geen groot bedrag te zijn! Als je bijvoorbeeld 1 of 2 euro per maand opzij zet, wordt dat op den duur toch een best groot potje en je merkt er amper wat van in je portemonnee!
Tip 2: Maak lijstjes met wat je écht nodig hebt.
Niets helpt beter dan lijstjes maken. Ik ben er een enorm fan/voorstander van. Ik maak overal lijstjes voor. Ook shoplijstjes. Heb je echt dat derde jurkje nodig? Of zes shorts? Een extra vestje? Hoe lastig het ook is, probeer je er aan te houden, en houdt eventueel een klein bedrag over voor iets-dat-absoluut-door-mij-persoonlijk-gekocht-moet-worden.
Tip 3: Houd een ruilfeestje
Je oude, niet meer leuk of te klein kleding kwijtraken, geen geld uitgeven, afspreken met je vriendinnen en nieuwe kleren krijgen! Klinkt geweldig, niet? Organiseer een ruilfeestje met al je vriendinnen. Vraag of ze allemaal hun oude, te kleine kleding of kleding die ze niet meer leuk vinden meenemen en stal het allemaal uit. Zorg voor chips, cupcakes en cola en laat je neus langs al die stapel kleren gaan! Wedden dat je leuke items kan scoren? En dat zonder een cent uit te geven! Houden jullie kleren over? Breng ze dan naar de Kringloopwinkel of Het Leger Des Heils. Dan vind zelfs die kleding een goede bestemming.
Tip 4: Shop in de uitverkoop
Vaak, als het seizoen net is afgelopen of aan het eindigen is, heeft elke winkel wel z'n sale. Dat scheelt soms wel 70%. Oké, toegeven, je loopt dan niet in het nieuwste van het nieuwste, draagt misschien het verkeerde seizoen en het zijn geen "trending" kleuren en printjes en stijlen, maar goedkoop is het wel. Zeker voor mensen die niet zo nauw kijken wat "in" zijn betreft, is dit een goede methode.

Tip 5: Go windowshopping
Misschien minder leuk, maar wel effectief. Zo snuif je toch inspiratie op! Ga op stap zonder portemonnee (of vooruit dan, vijf euro voor dat ene leuke sieraad of wat te eten/drinken bij dat gezellige cafeetje) en kijk je ogen uit. Echt "kijken niet kopen" dus. Dit kun je doen in combinatie met de lijstjes, zodat je precies weet wat er te koop is en wat je nodig hebt. En beter: zo kun je dus twee keer te stad in: een keer zonder portemonnee en de tweede keer mét portemonnee en je lijstje.
Ik hoop dat je wat aan deze tips had. Sommige klinken misschien te mooi om waar te zijn... en dat zijn ze misschien ook wel. Maar dat kan ook aan mij liggen: ik heb altijd geld te kort en kan écht niet sparen... Nou ja, ik ben niet iemand met een gat in mijn hand, maar op de een of andere manier is het (bijna) altijd op...

Ben jij goed in sparen? Heb jij tips? 

Liefs, Moon

1 opmerking:

Leuk dat je mijn blog hebt gezocht en bedankt voor je reactie! You made my day! xx