Are you looking for something??

3.8.12

other | De Grote Zomerschoonmaak

Iemand die een beetje verstandig is, kan er niet onderuit: de Grote Zomerschoonmaak. Waar je normaal nogal makkelijk doet met spulletjes in zomaar (met een gokje de goeie) een laatje schuiven, pak je nu groot uit en mest je elk laatje, kastje, plankje en hoekje van je kamer uit, tot je twee à drie goedgevulde vuilniszakken en een blinkende, nette kamer als resultaat overhoudt.
Klinkt dit je in de oren alsof je Ti-Ta-Tovenaar om een gunst moet vragen? Volg het volgende stappenplan en tips lukt het met gemak! 
Angelika-buettner-desperate-housewives-2-580x386_large
Stap 1: voorbereiding
Het klinkt suf en stom, maar een goede voorbereiding voorkomt onnodig geloop en gesjouw en alsnóg rommel. Zorg voor een rol vuilniszakken, een stofdoek, een stofzuiger in de buurt (om een klaar hoekje helemaal stofvrij te maken) en een vochtig doekje. 
TIP: Maak buiten je kamer (of op je bed) stapeltjes met verschillende categorieën: persoonlijk, school, tijdschriften, enzovoort, enzovoort, het ligt eraan wat jij allemaal in je kamer hebt liggen! Dan kun je daar, nadat je alles hebt uitgezocht, een mooi, nieuw onderkomen voor vinden!

Stap 2: Waar begin je?
Dat is een belangrijke vraag en het antwoord is simpel: werk gestructureerd. Dus niet van dat kastje, naar dat plankje naar dat doosje. Nee, je begint in DIE hoek en werkt zo je kamer rond. En als je iets heb gedaan, is het belangrijk het ook meteen helemaal af te werken. Dus heb je dat kastje uitgemest, dan haal je gelijk een stofdoek over de lege planken en het bovenblad en als 'ie weer ingericht is, jas je er snel een stofzuiger langs. 
TIP: Haal ALLES uit het kastje/doosje/laatje/plankje waar je mee bezig bent, dat geeft overzicht en kun je alles goed uitmesten en meteen stapeltjes maken. Daarna kun je alles - wat er overblijft - netjes terug leggen in geordende categorieën en het liefst alles symmetrisch natuurlijk :-)
Tumblr_m5j2ylulil1qzpegpo1_500_large
Waar begin je?
Stap 3: Wees relevant en streng
Als je je af moet vragen: waarom bewaar ik dit?, dat moet je er nog maar eens goed over nadenken. Zit er een verhaal achter (bijvoorbeeld: de krant waarin jij stond, een rapport uit groep 3, brieven van je vriendin) en lijkt het je leuk om het later nog terug te vinden en desnoods aan (klein)kinderen te laten zien ("Kijk, deze cijfers haalde oma in groep 3")? Gooi het dan niet weg. Krijg je spijt van. Maar zitten er oude knutselspullen bij (wat ik vond: Disney Princess 3D-kaarten maken. Altijd leuk, maar nu niet meer), barbies die naakt en vies zijn en onmogelijk klitten in hun haar hebben of papieren waar geen emoties bij te pas komen? Gooi het dan weg. Daar zul je geen spijt van krijgen en het zal alleen maar opluchten. Je zal het toch een keertje weg moeten gooien.
TIP: heb je dingen waarvan je niet weet of het weg mag (bijvoorbeeld omdat je moeder er misschien wél een verhaal bij heeft), maak dan een extra categorie op je bed: vragen aan mama.
4990374561_30ca1f6018_z_large
Maak stapeltjes (:

Stap 4: Kleding ruimen
Een belangrijk onderdeel in de meisjesslaapkamer: De Kledingkast. Ook die moet je goed en grondig aanpakken. Hoe moeilijk het ook is: ken geen medelijden tegenover kapotte of te kleine kleren. Jij kunt ze niet meer aan. Alhoewel: geef kapotte kleren een nieuwe kans door de handige handen van je oma/tante/moeder en misschien zijn er nog vriendinnen die jouw te kleine of niet meer leuke kleding aankunnen (KLIK voor andere kledingbudgettips!). Wie weet hoe blij je ze maak met kleding die bij jouw al een heel seizoen in de kast liggen te verpieteren. Volg deze richtlijnen:
*Vind ik dit leuk? (Ja, ga naar de volgende vraag / Nee, leg op de stapel kringloop/vriendinnen/goed doel)
* Is het kapot? (Ja, gooi het weg, of leg op de stapel oma/tante/moeder / Nee, ga naar de volgende vraag)
* Pas ik het nog? (Ja, gefeliciteerd! Dit kledingstuk mag blijven! / Nee, leg op stapel kringloop/vriendinnen/goed doel)
Als je je aan deze vragen houdt, moet het lukken! Maar zorg ervoor dat je er wel serieus over nadenkt! Is het een twijfelgeval? Laat nog maar even hangen. Ik heb het ook gehad met een T-shirt: toen ik 'm kocht vond ik 'm niet zo, maar een jaar later was 'ie geweldig! En zit er een speciaal verhaal aan verbonden? Ook bewaren (ik heb nog een prinsessenjurk die ik ooit heb gekregen van mijn overleden oma. Niet dat ik 'm niet draag en hij staat ook niet ergens te pronken - hij ligt helemaal bovenin achterin mijn kast - maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen 'm weg te doen. Alsof oma daarin zit). Teveel twijfelgevallen? Probeer setjes te maken met die items (goede reden voor een middagje lekker modeshow lopen door je kamer!) en als het dan nog niets is, gewoon die zak in. Setjes maken is sowieso een goed idee om met een frisse, nieuwe blik in je kledingkast te kijken. Laat je moeder/vriendin meekijken voor goedkeuring!
TIP: Hang je kleding op soort (topjes, T-shirts met korte mouwen, T-shirts met lange mouwen, vestjes, truien, jasjes) of kleur, dat zorgt voor rust en overzicht in je kast. Handig!
7652739988_cacdeecf7d_large
Sorteer je kleding op soort of kleur!
Stap 5: Ben ik klaar?
Als je dénkt dat je klaar bent, kijk dan nog een keer heel je kamer rond. Ben ik echt niets vergeten, ziet alles eruit zoals het eruit moet zien? Maar één ding: ga niet in de vuilniszakken vol weggegooide rommel kijken. Dan zie je weer al die leuke kleding en troep en dan kun je misschien toch géén afscheid nemen. Zet de zakken dus meteen buiten/in de schuur/op zolder en ga naar beneden. Je hebt wel een lekkere kop thee en heerlijke koekjes verdient naar zo'n dag ruimen. Ook leuk: ga daarna lekker cupcakes maken! Dan vergeet je de dingen die je hebt weggegooid en het is nog leuk ook!
TIP: Heb je net als ik een grote kamer en houd je ook van schuiven en je kamer anders inrichten? Dat is ook een goede gelegenheid om op te ruimen. Maar let wel: verschuif eerst alles naar het nieuwe plekje en ga dáárna pas opruimen. Van schuiven komt stof en rommel en als je daarvoor dan alles netjes hebt opgeruimd met bloed, zweet en tranen als gevolg... Das niet leuk.
Funny_2bquote_large
Dit is héél erg waar (:
Zo, krijg je ook ineens zin in opruimen (en die cupcakes natuurlijk!)?? Ik wel! Soms heb je ineens van die momenten dat je al je chronische rommel zat bent en dan móét je opruimen (ik heb het ook wel eens gehad toen ik op het punt stond naar bed te gaan... Toen ben ik anderhalf uur later gegaan...)!

Wat vind je van mijn tips?

Liefs, Moon

2 opmerkingen:

  1. Wil ik ook nog gaan doen, goed artikel (:

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk artikel! Je hebt er echt mooie foto's bij gebruikt!
    En de tips zijn handig, dit wil ik binnenkort ook nog gaan doen, moet alleen nog gaan bedenken wanneer, haha!
    xx
    btw: dankje voor je reactie!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je mijn blog hebt gezocht en bedankt voor je reactie! You made my day! xx