Are you looking for something??

30.11.12

other | Woord van het jaar

And now for something completely different.

'Yolo, ik ga gewoon even whappen over het Project X-feest door die facebookrellen.' Deze woorden heb je vast wel eens gebruikt. Vast niet wetende dat deze woorden nog niet waren opgenomen in de Dikke Van Dale. Nu strijden deze drie woorden, samen met nog een rijtje andere woorden om de titel Woord Van Het Jaar 2012. Wat een eer, niet?
Woorden die voor ons misschien hartstikke normaal zijn geworden, zijn eigenlijk nog vrij nieuw. Tja, als de ontwikkeling van alles zo snel gaat, dan moet onze woordenschat natuurlijk meerekken! Hieronder een rijtje met woorden die je vast niet kende.

blonettegeblondeerde brunette [ontleend aan het Engels] (hier moest ik echt héél hard om lachen, haha)

grexithet vrijwillig of gedwongen verlaten van de eurozone door Griekenland [ontleend aan Engels Grexit, een samentrekking op basis van gr eek (euro area) exit, gemunt door de Nederlands-Britse Citigroup-bankier Willem Hendrik Buiter]
dopingdominohet achtereenvolgens ontmaskeren van een hele reeks dopinggebruikers, m.n. in de wielerwereld
nachtouderouder die ’s nachts belast is met de zorg voor zijn of haar nog jonge kind en daarover ’s nachts met ‘lotgenoten’ communiceert via sociale media
beyoncévliegpaardenvlieg met een opvallend, goudkleurig achterlijf (Scaptia (Plinthina) beyonceae) [ontleend aan EngelsBeyoncé fly; de naam is bedacht door Bryan Lessard, die gelijkenissen zag tussen het achterlijf van de vlieg en de derrière van popdiva Beyoncé Knowles
weglooppoliticuspoliticus die, als het erop aankomt, wegloopt voor zijn verantwoordelijkheid [bedacht door Mark Rutte als benaming voor Geert Wilders]
O, en dan heb ik ook nog een paar woorden die jullie vast wel kennen, maar die gewoon zó grappig zijn.
yoloyou only live once, gezegd als excuus als je iets leuks gaat doen, bv. uitgaan in plaats van huiswerk maken [Engels, ontleend aan de passage ‘You only live once: that's the motto, nigga, YOLO’ uit de hitsingle The Motto van de Canadese hiphopper Drake]
gangnamstijldansstijl waarbij men een ruiter imiteert en met het hele lichaam bouncet op hiphopmuziek [genoemd naar de hit Gangnam style van de Koreaanse hiphopartiest PSY]
wrijftelefoontelefoon of smartphone met een touchscreen
Wil je stemmen op het woord van het jaar? Klik dan HIER. Ik heb gestemd, want ja, YOLO!

Kijk, Nederlandse Woordenschat is wél leuk! Jij kunt nu iedereen verbluffen met jouw woordkennis!

Liefs, Manon

10 opmerkingen:

  1. Hahaha, blonette is echt leuk, ik heb ook op trollen gestemd, omdat ik dat best vaak gebruik en echt grappig vind haha! Liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo leuk geschreven! ♥ En blonette... Haha, hoe verzint iemand het?

    Liefs,
    Adriënne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hahaa wat een leuk artikel! blonette hahaa ;)
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gagnamstijl is toch eigenlijk niet echt een woord :p? Gagnam is toch gewoon een koreaans woord?( ofzo)
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. HAHAHA wat een leuk artikel! Ik ga ook stemmen op yolo! liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik moest echt lachen om weglooppoliticus, haha! Liefsx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha wat super leuk, ik heb gestemd! Ik vond trollen wel cool, YOLO ben ik een beetje zat omdat ik het te vaak hoor haha. En hahaha weglooppoliticus, ik lach me dood. En onderwaterhypotheek. Nóóit van gehoord, maar wel heel grappig. :) Xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hahaha leuke woorden! YOLO gebruiken mens soms echt teveel, en ze gebruiken het als excuus om domme dingen te kunnen doen. Bijv. yolo ik ga spijbelen ofzo. En de meeste mensen weten ook niet dat het van Drake komt daar kan ik me ook echt aan ergeren! haha heel verhaal maar leuk artikel meis. Liefs

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je mijn blog hebt gezocht en bedankt voor je reactie! You made my day! xx